lørdag den 14. april 2012

Geometrisk Amfora fra Dipylon

Amfora fra Dipylon
Midten af 8. århundrede f.Kr.
Nat. Arkæologiske Museum, Athen
Denne vase har et helt bestemt, sært omrids, som ligner et omvendt nøglehul. Vasen her på billedet er meget stor, faktisk halvanden meter i højden. Detaljerne er endvidere meget små, som det måske anes. Der er et net af lyst og mørkt, som dækker hele lerkarrets overflade, og det fremhæver de forskellige komponenter i karret. De komponenter såsom den markederede mundingsrand, den cylindriske hals, skulderens tiltagende bredde og den brede bug, som spidser til ned imod den smalle fod.Tre vandrette linjer, som det ses på vasen, er med til at understrege det lodrette eller vandrette plan. Der ses dog også tre bånd, som er udsmykket med græssende rådyr og knælende geder på halsen, og menneskene på bugen. Dekorationen har altså den effekt, at den fremhæver vasens monumentale stabilitet og danner dermed også en kontrast til de ellers runde konturer. Mellem de to hanke på vasen ses nogle figurer med meget trekantede overkroppe, og som forestiller mennesker. Netop dette felt tiltrækker opmærksomhed, og øjnene drages hurtigt hen på netop dette sted (som hankene dog også hjælper med). Her er altså en væsentlig forskel fra de forrige to vaser - man begyndte at dekorere med motiver af mennesker og dyr. Billedet iscenesætter sørgende mennesker, som omgiver en ligbåre. Sørgeoptog kaldes det (kendetegnende med mennesker, der har hænderne over hovedet). Ikke overraskende blev denne vase brugt som gravmonument, men blev senere erstattet af stenplader og kouros-statuer etc. Horror vacui: "Frygten for det tomme". Den er dækket til, og der er ikke et lille stykke, der ikke er dekoreret. Jo længere man kommer ned fra det 10. århundrede --> 7 århundrede, jo mere blev vaserne prydet. Keramik stammer fra området Kerameikos, hvor de første vaser blev lavet. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar